Förlossningsdepression
Tankar och funderingar,  Tips för mammor

Förlossningsdepression, hur känns det?

Förlossningsdepression är något man sällan talar om. Men varför har det blivit så tabubelagt och hur känns det att ha förlossningsdepression?

Jag har många gånger undrat varför det ska vara så svårt att faktiskt vara ärlig om hur man känner sig. Människan har en tendens att alltid vilja främja sig själv och prata om det som är bra. Men varför pratar vi aldrig om det som är mindre bra?

Anledningar till förlossninsdepression

En av tio nyblivna mammor drabbas av förlossningsdepression, vilket tyder på att det är vanligare än man tror. Det finns flera olika faktorer som förklarar varför man kan hamna i depression. Vidare kommer jag att nämna några anledningar:

  1. Problem med amning
  2. Saknar stöd
  3. Jobbig graviditet
  4. Höga förväntningarna

Som nybliven mamma är det mycket nytt att hålla koll på bland annat amningen. För vissa mammor går det snabbt utan komplikationer men för andra kan det till en början vara ganska svårt. Att inte kunna ge sitt barn näring på det naturliga sättet kan vara frustrerande och skapa en känsla av otillräcklighet.

Ytterligare en anledning kan vara att man saknar stöd på olika sätt. Det kan vara socialt stöd från familj, partner och vänner. Det kan även vara stöd som den nyblivna mamman behöver under den första perioden, exempelvis amningsstöd.

När man är gravid kan man drabbas av olika smärtor och symtom såsom foglossning, trötthet och svullna fötter. När man har dessa symtom blir graviditeten väldigt jobbigt vilket även kan påverka de känslor man upplever som nybliven mamma. Om man redan under graviditeten känner att det börjar bli jobbigt och att nedstämdheten tränger fram kan det vara lämpligt att söka vård.

Den sista punkten som jag vill ta upp berör höga förväntningar, detta gäller både mamman själv men även omgivningen. Som nybliven mamma känner många att de måste visa sig lyckliga och exalterade. Det kan vara jobbigt att hålla upp en sådan fasad om man egentligen känner sig trött och nedstämd. Vidare är det dessa förväntningar som gör förlossningsdepression tabubelagt.

Hur du kan må bättre under förlossningsdepression

Om du lider av förlossningsdepression kan det vara svårt att hitta motivation. Du kan dock försöka göra små ändringar i din vardag när du känner för det. Här kommer några tips från mig till dig:

  • Passa på att sova när barnet sover.
  • Träna eller promenera för frisk luft
  • Var dig själv och våga tacka nej

För att din kropp ska må bra måste den vara utvilad så passa på och sov några extra timmar när barnet sover. Du kommer märka en stor skillnad! Om du har sovit dina timmar och känner dig manad för en kort promenad så kör på det istället, lite frisk luft är alltid bra.

Ytterligare ett tips är att våga tacka nej. Om du tackar ja till varenda fika och utflykt kommer du att överbelasta dig själv och inte må bra av det.